Prof. Dr. Kéri Katalin

PTE BTK Neveléstudományi Intézet – a http://kerikata.hu modernizált változata

Szakmai életút-lapozgató IV. Kovács Sándor: Bevezetés

Posted by ambrusa - 2013. október 27.

Kéri Katalin: Bevezetés Szerző: Kéri Katalin
Cím: Bevezetés
Megjelenés: In: Hüber Gabriella Margit – Nagy Adrienn – Takács Zsuzsanna Mária (szerk.): Szakmai életút-lapozgató IV. Válogatás Kovács Sándor írásaiból. PTE BTK NI, Pécs, 2013. 11-12. o.
Licenc: © Kéri Katalin 2013 | Hungary 2.5 [CC BY-NC-ND 2.5]
Letöltés: [.pdf] [.rtf] [.txt] [stream] [.epub] [.mobi] [.djvu]
Identifier: Internet Archive

A kötet egy olyan, a neveléstudomány elméletével és gyakorlatával egész szakmai életútja során aktívan és elmélyülten foglalkozó szakember, Kovács Sándor írásaiból nyújt válogatást, aki az iskolák mikrovilágától a széles, nemzetközi kitekintésig mindig képes rendszerszerűen látni és összefüggésekben gondolkodni. Kutatói és fejlesztői munkája nyomán a Pécsi Tudományegyetemen több más terület mellett meggyökeresedett és megerősödött például az összehasonlító neveléstudomány, a nevelésügyi innováció és az iskolamenedzsment tématerülete.


A könyv Kovács Sándor legjellemzőbb írásaiból, azok részleteiből készített, a tanulmányok megjelenésének időrendjét követő válogatás, mely azzal a szándékkal készült, hogy a jelen és a jövő neveléstudománnyal, tanítással foglalkozó szakemberei, illetve a kutatásokat folytató doktorhallgatók számára iránymutató kiindulópontot jelentsenek. Az első írás 1974-ből való, az Úttörővezető című folyóirat egy akkori számában jelent meg. Ennek témája, tudományos megalapozottsága olyan, hogy most, négy évtized múlva is fontos és elgondolkodtató valamennyi megállapítása, jóllehet, a cikk születésének időszakában még senki nem láthatta pontosan, mit is jelentenek, milyen új tartalmakkal telítődnek majd a harmadik évezred tízes éveiben ezek a mondatok: „Előtörnek az automatikus játékok. Ezekkel pedig legfeljebb az izgalmak serkenthetők, fizikai és szellemi képességek aligha vagy csak kevéssé.”

A következő tanulmány az iskola-image elemzéséhez ad tudományos, elsősorban francia szakirodalmakra alapozott szempontokat, kapaszkodókat. Az 1991-ben megjelent írás jól mutatja, hogy Kovács Sándor mennyire érzékenyen reagált a hazai rendszerváltozás utáni iskolafejlesztési törekvésekre, a társadalom- és neveléstudományi oldalról is jelentős támogatást kapó, menedzseri szemléletű iskolavezetés kialakításának akkoriban felerősödő igényeire. Rá jellemző módon a legújabb külföldi szakmunkákat használta háttér-irodalomként, értő módon értelmezve és közvetítve azok tartalmát.

Az összehasonlító neveléstudomány (korábban inkább használt, az itt felidézett könyvrészletben is közölt szóhasználattal: összehasonlító pedagógia) történetének Pécsen Kovács Sándor volt az első összefoglalója. Ebben a művében is elsősorban francia nyelvű irodalmakra támaszkodva, azokat magyarul is olvasható antropológiai-néprajztudományi szakmunkák részleteivel kiegészítve összegezte mondanivalóját. Az egyetemi jegyzet elkészítése során gondosan ügyelt arra a szerző, hogy az jól tagolt, érdekes, tudományos tartalma mellett is olvasmányos, a diákok számára könnyen tanulható legyen.

A hozzáadott érték összetevői az iskolában című, hosszabb lélegzetű tanulmányból kiemelt rövid részlet, mely ebben a kötetben a soron következő írás, az előzőhöz szervesen kapcsolódva arra mutat rá, hogyan is lehet egy adott téma összehasonlító szempontú kutatásának előzményeit, kereteit körvonalazni. Ugyanehhez a témához kapcsolódik a kötet következő, az Intézményi értékorientációk a közoktatásban címmel megjelent írása, mely egy, a közoktatásvezető-képzésben részt vett pedagógusok közreműködésével lefolytatott kutatás jól strukturált leírása.

Ebben a kötetben kétségkívül az egyik legérdekesebb és legnagyobb nóvum-értékű az a hosszabban (de nem teljes terjedelmében) idézett tanulmány, amelyben Kovács Sándor Gáspár László szentlőrinci iskolakísérletének főbb pedagógiai-(nevelés)filozófiai alapjait jellemzi, összevetve azokat általánosságban különböző neveléstudományi paradigmákkal, és konkrétan több francia pedagógiai gondolkodó, iskolareformer (Oury, Freinet, Resweber, Clausse) hasonló gondolataival és törekvéseivel. Ezen a helyen szeretném kiemelni, hogy Kovács Sándornak szerzőként és szerkesztői tanácsadóként is múlhatatlan érdemei vannak abban, hogy Gáspár Lászlóról és más, a hazai nevelés és iskolatörténet, illetve pedagógiai gondolkodás kiemelkedő, nemzetközi mércével mérve is jelentős alakjairól neves francia kiadóknál kiadott kézikönyvekben megjelenhettek értékelő tanulmányok az elmúlt években. Nagyon fontos ez abból a szempontból, hogy hazai értékeink, haladó pedagógiai hagyományaink valóban európai szinten közkinccsé válhassanak.

A Szakmai életút-lapozgató című könyvsorozat eddigi darabjaihoz hasonlóan ezt a kötetet is Kovács Sándor rövid szakmai életrajza és műveinek bibliográfiája zárja. Ez utóbbi segíthet a további tájékozódásban azoknak a kedves olvasóknak, akiknek érdeklődését felkeltette ez a könyv: bizonyára számosan lesznek ilyenek, hiszen a Tanár Úr munkássága, az általa feldolgozott témák, a tudományos igényesség és a komparatisztikus és innovatív látásmód jelentős inspirációt adhat bármely neveléstudományi kutatónak és iskolafejlesztőnek.

Ambrusné Kéri Katalin

Hozzászólás