Prof. Dr. Kéri Katalin

PTE BTK Neveléstudományi Intézet – a http://kerikata.hu modernizált változata

Tanítható-e az ember?

Posted by ambrusa - 1994. július 11.

Szerző: Kéri Katalin
Társszerző: Vitai Miklós
Cím: Tanítható-e az ember?
Megjelenés: Iskolakultúra, 1994/7., 63-64. o.


A recenzió bemutatja a Kuslits Katalin Tanítható-e az ember?… című könyveit, amelyek tanári segédletként jelentek meg több kiadó gondozásában az 1990-es évek elejétől.

„Tanítható-e az ember?” – teszi fel a kérdést Kuslits Katalin a Fóti Ökumenikus Iskola tanára könyveinek címében. Tanári segédkönyvként használható feladatgyűjteménye és érdekes szövegválogatása hamar meggyőzi az olvasót arról hogy az ember megismerése, megfigyelése és „tanítása” elképzelhető, ha segítségül hívjuk régi korok és távoli tájak szereplőit, például az ókori görögöket vagy az ősmagyarokat, ahogyan a szerző tette. Régi pedagógiai tapasztalat, hogy napjaink emberéről is sokat megtudhatunk, és önmagunk megismerése szempontjából is fontos kapaszkodó lehet régen élt emberek hétköznapjainak felidézése. Egyrészt a vizsgálódó gyermek könnyebben vall magáról, bátrabban kérdez és szívesebben alkot, ha egy – csak látszólag idegen – kultúra színfalai mögé „rejtőzhet”. Másrészt így követhetővé és érdekessé válik számára a „civilizáció folyamata”.

Sokat sejtetőek a könyvek alcímei:

  1. Ember – de mettől?
  2. Harmónia és mindennapi élet az ókori görögöknél
  3. Kultúra és hagyomány
  4. Kik a magyarok és miért ilyenek?

A szöveggyűjtemény ezen alfejezeteihez igazodnak a feladatválogatás témakörei is, a két könyv – bár külön is megvásárolható – valójában egy egységes egészet alkot, egymás nélkül nehezen használhatóak. A szerző 71 műből válogatta össze szövegeit, és érdekessége az antológiának, hogy a vers- és prózarészletek mellett bőséges mennyiségű illusztrációt is tartalmaz, melyek nem csak díszítő funkciót látnak el, hanem szervesen kötődnek a felfedezés, a megismerés folyamatához. Az antológiának legsikerültebb része az ókori görögökről szóló szöveg- és rajzválogatás.

A feladatgyűjtemény többféle feladatot is ellát, így igazán jól használható eszköz az „embertan” tanár számára. Egyrészt vázlatosan közli a tárgyalt témakörök főbb gondolatait, fogalmait. Másrészt megválaszolandó, beszélgetésre invitáló, vitát provokáló kérdések tárháza. Ezenkívül számos alkotásra inspiráló feladatot tartalmaz, melyek között éppúgy megtalálható a rajzolásra, agyagozásra, tervezésre (épületek, ruhák, stb.) ösztönző gyakorlat, mint a szerepjátékot, gyűjtést, múzeumlátogatást sugalló ötlet. A tanári segédkönyv fő célja az egyéni kreativitásra épülő alkotás és ennek segítségével az ember megismerése, mindvégig sugárzik feladatválogatásból érezhető a szerző művészetek iránti szeretete.

A feladatok és szövegek segítségével a gyermekek – tanári irányítással,de aktív közreműködéssel – megismerkedhetnek a mindennapi élet különböző jellegzetességeivel (étkezés, lakás, illemszabályok, divat, társas kapcsolatok stb.), és bepillantásuk nyílik a társadalmi lét különböző színtereibe, gyakorolhatják az egyes helyzetekben adekvát viselkedési formákat (ítéletalkotás, választás, vita, beszéd tartása, stb.) Örvendetes, hogy Kuslits Katalin milyen nagy mértékben merít – a művészeteken kívül – a néprajz és a mitológia gazdag kincsestárából, mindkettő meglehetősen fehér foltja ugyanis jelenlegi oktatási rendszerünknek. Erénye még a munkának, hogy a szerző kellőképpen figyelmet fordított a gyermekek előzetes tudására, a az embertan tananyaga jól összecseng a felső tagozatos gyermekek egyéb tantárgyainak tartalmával. A könyvek – érzésünk szerint – a 11-12 éves gyermekek körében forgathatóak igen nagy haszonnal, a szerző is hasonló korú diákokkal próbálta ki az anyagot Fóton. Ugyanakkor vitathatatlan, hogy mind kisebb, mind pedig nagyobb gyerekek számára is érdekes lehet a könyv egy-egy kérdése vagy szövegrészlete, sőt bizonyos kérdések fölött a legtöbb felnőttnek is szükséges volna elgondolkoznia.

A könyvet szinte valamennyi tanárnak ajánlani lehet, függetlenül attól, hogy tanít-e embertant vagy sem. Éppúgy hasznos kincs lehet egy magyar vagy történelemtanár kezében, mint rajz vagy biológia órán. Sok hasonló, a világot összefüggéseiben szemlélő könyvre volna szükség, hogy a tudományok által felszabdalt világ és ember újra teljes valójában mutatkozzék meg előttünk. Kuslits Katalin könyvei akkor is eszközzé válhatnak a tanár kezében, ha elolvasásuk után úgy dönt, hogy nem követi az ajánlott utat, hanem maga is újabb ösvényeket keres az ember felé, és ha ezek a kötetek nem lemásolásra, hanem önálló alkotásra ösztönzik. Végtelenül sok korszak és helyszín, esemény és mű áll a tanár – és a diák – rendelkezésére, hogy elinduljon saját gondolatai fonalán, és feltegye kérdéseit az emberről.

Ezeknek a könyveknek a felhasználásával könnyebb lesz megtalálni a válaszokat.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: